Alltså, vem skulle inte vilja ha mig till flickvän?

Ibland är jag faktiskt en ganska snäll flickvän, ville bara få det sagt.
Konversation mellan mig och min pojkvän för ett par dagar sen:
Jag:  - Gulle, jag ska åka och handla, är det något speciellt bröd du vill ha?
Rasmus:  - Älskling kan inte du baka eget bröd, det är ju sååå mycket godare?
Jag:  - Mmmm, ja det kan jag väl. Bara för att jag älskar dig super duper mycket.
Rasmus:  - Jag älskar dig ännu super duper mera mest, min lilla hallonpaj.
Jag:  - Hihi, men älskling du är en rabarberpaj med extra mycket socker på.
Rasmus:  - ROAR!!
Jag:  - Mjaou!!
Okej, det där sista i konversationen kanske inte hände, men han fråga iaf om jag kunde baka och jag ställde villigt upp på det. Sen ville jag ju gärna inviga bakmaskinen som jag fått i examenspresent av mamma och pappa. Sagt och gjort, nu har jag bakat och jag tänkte dela med mig av receptet för det blev riktigt gott bröd.
Solroskvadrater

Ingredienser 12 st

1/2 (25g) pkt jäst
1 msk honung
1 tsk salt
4 dl ljummet vatten, 37°C
1 dl solrosfrön
3 msk linfrön
1 dl vetekross
1 dl rågmjöl
ca 7 dl vetemjöl
Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke. Rör ner honung och salt.
2. Rör ut jästblandningen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet.
3. Blanda solrosfrön, linfrön, vetekross, och rågmjöl. Blanda krossblandningen med degvätskan.
4. Tillsätt mjölet och arbeta samman till en ganska lös deg. Spara lite mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa 1 timme.
5. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord. Strö över extra vetemjöl och platta ut degen med handen, ca 20x30 cm.
6. Skär degen i ca 12 bitar med en kniv och lägg bitarna på en bakpappersklädd eller oljad plåt.
7. Låt kvadraterna jäsa 30 min. Sätt ugnen på 250°C. Grädda mitt i ugnen 12-15 min. Ta ut, låt svalna.
8. Färdigt!!
Tycker absolut att ni ska testa att baka detta bröd för det blev verkligen supergott. Med risk då för att man kommer att äta mackor till middag, haha.
XOXO!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0